خرید بک لینک
گیفت کارت
دکتری روانشناسی عمومی
شرکت کشتیرانی و حمل و نقل دریایی
تصفیه آب
دانلود سوالات امتحانی دانشگاه پیام نور
عکاسی صنعتی
دکتری روانشناسی بالینی
برج خنک کننده
سوله
دانلود آهنگ جدید
باربری تهران و اتوبار تهران
عکس های خفن خنده دار
بازی های دخترانه
دانلود اهنگ
ایران
دانلود فیلم
بازسازی ساختمان
azar خرید جم
طراحی سایت حرفه ای
برج خنک کننده
پایان نامه
دانلود فیلم با لینک مستقیم
تصفیه فاضلاب
برج خنک کننده
دکتری روانشناسی سلامت
ثبت آگهي رايگان
تور مشهد
رزرو بلیط هواپیما
دیزل ژنراتور
خرید جم هی دی
خبرهای ایران
بتن سخت
دانلود رمان جدید
فلنج

پی فو
تاريخ : 30 مهر 1395 | 19:52 | نویسنده : پی فو | بازدید : 25
بررسی فرانك اون كهری (معماری پیمانه‌ها)

پژوهش بررسی فرانك اون كهری (معماری پیمانه‌ها)در 47 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود بررسی فرانك اون كهری (معماری پیمانه‌ها)

پژوهش بررسی فرانك اون كهری (معماری پیمانه‌ها)
مقاله بررسی فرانك اون كهری (معماری پیمانه‌ها)
پروژه بررسی فرانك اون كهری (معماری پیمانه‌ها)
تحقیق بررسی فرانك اون كهری (معماری پیمانه‌ها)
دانلود پایان نامه بررسی فرانك اون كهری (معماری پیمانه‌ها)
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 1923 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 47

پژوهش بررسی فرانك اون كهری (معماری پیمانه‌ها)در 47 صفحه ورد قابل ویرایش 

 

مقدمه

فرانك اون گهری

شروع فعالیت‌های حرفه‌ای گری، با تشدید دگرگونی‌های سیاسی و اجتماعی مصادف شد. امواجی كه، پس از 1968 فروپاشی و شكست ساختارهای پیشین را می‌طلبید. نگرش تازه گهری، صرفاً به احیای سیمای مجسمه‌ای و كشف پتانسیل‌های نهفته در آن محدود نمی‌گرد، كه در تحقیقات و مشاهدات عمیق‌تر، به آفرینش بعدی جدید در زندگی اجتماعی انجامیده است. شخصیتی كه با آگاهی از معنای عدم پذیرش مكانیزم‌های شرطی شده‌ی دانش شخصی مترصد زایشی نو است.

معمار، در مواجهه با مقاومت شرایط بیرونی، نخست، از خانة شخصی‌اش آغاز می‌نماید، اقدامی كه، چون آذرخشی ناپیدا می‌درخشد. در ساخت و كاربرد مصالح جدید، بابهره‌مندی از پسماندهای ‌شهری صنعتی را می‌گشاید. با ایجاد تصاویر جدید پلاستیكی، در راستای محو افسردگی از چهره‌های محیط زیست، نهایتاً آثاری چون موزة گوگن‌هایم در بیل بائور می‌آفریند.

جوهر هنر، در شیوة معماری شهری، كاملاً نمایان و تابان است.

حركت در طرح‌های شهری هم چون در آثار سبك‌های مدرن نقاشی و مجسمه‌سازی (كوبیسم، سورئالیسم، اكسپرسیونیسم و فوتوریسم) به مثابه‌ی بعد نتیجه، موفقیت در ادامه و تكامل راهی را می‌رساند كه مربیان فرزانه‌اش (چون لوكوربوزیه و ترانی در اروپا و فرانك لوید رایت در آمریكا) برگزیدند، مسیری كه، با گذشت زمان، به سبب خلاقیت، همواره پررنگ‌تر می‌گردد.

زندگی‌نامه

فرانك اون گهری متولد 1929 كانادا (تورنتو) می‌باشد ولی بعدها یعنی در سال 1954 به تابعیت ایالات متحده درآمد. در سال 1962، استودیوی كارآمد معماری خود را تأسیس كرد، اما شانزده سال پس از آن، برای تحقیق و تجربة امری نو و متهورانه، به گونه‌ای پیش‌بینی نشده، از حرفة روزانه‌اش دست كشید. بازتاب تحقیق فشرده‌ی وی چنان بود كه ارائه‌ آن در نمایشگاه ویژه‌ی سال 1968 توجه بین‌المللی را جلب نمود. ده‌ها طرح اجرائی انجام یافته در سواحل طرفین اقیانوس اطلس، همراه تحسین فراوان اجتماعی، كه آرزوی هر معمار است، از جمله اقدامات بعدی به شمار می‌آیند و نمونه‌های بارز آن‌ها را می‌توان در طرح‌های مركز آمریكائی در پاریس، موزة گوگن‌هایم در بیل بائو، و تالار دیسنی در لس‌آنجلس مشاهده نمود. هنر مجسمه‌ای را سامان بخشید و حتی فضاهای گود و برجسته را بیدار ساخت، نوعی زیبایی، كه به توسعه گرداب وار اجتماعی توجه می‌دهد. معماری، از طریق فرم‌ها و بازگشت‌ها ساختار زندگی را می‌آفریند. معماری گهری، امروزه به جای سبك مغزی و بدبختی، مار را در زیستن با هوشمندی به غنا، روابط مناسب، انگیزه‌های صحیح، دموكراسی واقعی و عشق یاری می‌رساند، آثار او، برای دمیدن شادمانی و حیاتی تازه در تمامی معماری سودمند می‌باشد، حضور گهری برای پرتوافشانی دوباره‌ی روشنایی به كشورهای دوردست و عقب نگه داشته شده، امری اجتناب‌ناپذیر است.

فرانك اون گهری، در 28 فوریة 1929، در تورنتو (كانادا) متولد شد. نام مذهبی‌اش ابراهیم بود، و محض خنده او را (ماهی) صدا می‌كردند. بلافاصله پس از جنگ دوم جهانی كانادا را ترك كرد و با خانواده‌اش در لس‌آنجلس اقامت گزید، آن هم نه در یك خانة ویلایی واقع در حومة سرسبز شهر، كه در مركز شهری با تراكم جمعیت بالا و خطرناك. در كالیفرنیا نام خانوادگی‌اش را از گلدبرگ [gold berg]  تغییر داد، و تا اندازه‌ای با محیط سینمائی درخشان هالیود آشنا گردید. در سال 1952، در سن 23 سالگی همچون اردكی در بیرون از اب است. در این هنگام، خانم آنیتا اسنایدر، با درآمدی معمولی برای تأمین مخارج زندگی مستقل خویش، با او آشنا گردید و ازدواج كرد، در یافتن مسیری برای زیستن، با فروتنی به كمك وی شتافت. بدین طریق، گمری توفیق یافت كه در دانشگاه كالیفرنیای جنوبی ثبت نام نمایدذ. او هنر را انتخاب نمود، سپس با تغییر رشتة تحصیلی، در سال 1954 در معماری فارغ‌التحصیل شد. كمی بعد، حین خدمت سربازی در جورجیا [Giorgia] پروژه‌هایی را مطابق «الگوهای معمار معروف بنام رایت» طرح كرد، آثار كوچكی را، با استفاده از باقی‌مانده‌های ابزار ساده‌ای كه طی دوران نوجوانی‌اش در مصالح فروشی پدربزرگش می‌فروخت، به مرحلة اجرا رسانید. اینك همكاری با ویكتور گروئن [victor/gruen] را آزموده بود، كسی كه، با ورود به لس‌آنجلس، مشی خبرگانی از وین را، چون شیندلر و نوتیرا تعقیب می‌كرد.

گهری 27 ساله، پدر دو دختر، در دانشكده‌ی طراحی‌ هاروارد ثبت نام می‌نماید. با وجودی كه دارای مدرك كارشناسی معتبر از دانشگاه‌ هاروارد است، در بوستون [Boston] كار نمی‌یابد.

او برای گذر از حالت سكون، به همراه تمامی اعضای خانواده، به پاریس نقل مكان می‌نماید. برای یك سال نزد معمار آندره رموند [Andre/Remondet] كار می‌كند، و مدتی را نیز در سفر می‌گذراند با آخرین 2 اثر لوكوربوزیه آشنا می‌شود، (لاتورت ورون شام) بازگشت او به لس‌آنجلس، تحولی بزرگ به شمار می‌آید. در سال 1962، یك دفتر معماری به نام خودش باز می‌كند. كارهایش، تقریباً بزودی، قابل توجه و با كیفیت عالی می‌شوند. ساختمان‌ها، در شروع از مشخصه‌های كلیدی سبك معماری رایت برخوردارند، كارهایش مورد استقبال گروه حرفه‌ای آمریكا واقع شد، چنان كه در سال 1974 در شمار اعضای AIA قرار گرفت.

به موازات فعالیت در پروژه‌های كارفرمایان دولتی و خصوصی فرصت‌هایی نیز برای تهیه‌ی طرح‌های فضاهای نمایشگاهی و هندی به وجود آمد، كه به 2 نمونه از طرح‌های دفتر كار محل سكونت برای هنرمندان اشاره كرد، (دانز یگر (Danziger) و دیویس (Davis).

در شروع سال 70، با استفاده از كارتن، فشرده، مبل ساخت. عملی كه در آن هنگام، فقط می‌توانست به حضور بستر درونی آزادی، برای تجربة طراحی رادیكال دلالت نماید.

مدتی كوتاه، در مؤسسه معماری كالیفرنیای جنوبی [SCI] تدریس نمود، جایی كه، در پراكندگی شهر منطقه‌ای لس‌انجلس، دارای نیروی پیش برنده خواهد شد. اما نقش استادی‌اش جنبة فرعی و موقتی دارد، و قریحه‌های كفتاری او، محسور كننده نیستند.

با وجود جا افتادگی دفتر كارش، كه تعداد همكارانش به 20 می‌رسد، زندگی خصوصی‌اش چندان خوب نیست. در سال 1976، در پی ده سال جدایی از آنیتا، با برتا ایزابل ازدواج می‌كند، و در سال 1978 اجرای خانه‌ای را كه برای زندگی جدید تدارك دیده‌اند، به پایان می‌رساند .

خاطره‌اش زنده شد. شایستگی خانة مزبور، در بازگشت به گذشته‌ی پیش از یك قرن پیش است. فراخوانی خانة سرخ، كه جوانی به نام وب [Webb] برای ویلیام موریس، طراحی و اجرا كرد. امری كه به سوی شكوفایی، به رهایی از دركارهای دستی، بعد به برقراری ارتباط با صنعت و به كاركردگرایی باوهاوس ره خواهد یافت؛ در خانه‌ی برشمرده، كه در ناحیه ویلایی حومة شهر قرار دارد، برای نخستین بار و به طور ریشه‌ای، با جداسازی میان اشراف و مردم، و فاصلة فرهنگ امتیازمند و عام و تقسیم‌بندی طبقات فرهیخته‌ی تحصیل كرده و معمولی، مبارزه می شود. خلاقیت گهری در پنجاه سالگی، برابر معادله‌ای «معماری نو=خانه‌ نو» را به اثبات رسانیده است.

روند طراحی و اجرا:

آثار گهری به طور كلی نتیجه یك روند طولانی طراحی است كه با استفاده از اسكیسهای متعدد، مدلهای كامپیوتری و ماكتهای بزرگ حاصل شده است. اسكیسها و نمودارهای اولیه به مدلهای فیزیكی با مقیاسهای مختلف تبدیل و این مدلها در نهایت به ساخت ماكتهای كامل میانجامد.

نكته بسیار جالب در روند طراحی گری در استفاده از رایانه در این روند است. برخلاف سایر معماران كه از نرم‌افزارهای معمول دو بعدی و سه بعدی مانند DsMax3 , CAD برای كارهای خود استفاده می‌كنند گری از نرم‌افزار كاتیا كه یك نرم‌افزار مربوط به طراحی جامدات است استفاده كرد. این نرم‌افزار بیشتر برای طراحی خودرو و هواپیما و محاسبات پیچیده بدنه‌های مختلف كاربرد دارد و هماهنگی بسیار عالی با سایر نرم‌افزارها دارد. كاتیا سطوح را تحلیل و براساس محدودیت سازه‌ای، كاركردی و اقتصادی پروژه آن را تصحیح می‌كند. داده‌های عددی كه به این ترتیب بدست می‌آمدند بار دیگر بر روی یك مدل پیاده می‌شدند تا حجمها كنترل شوند و در صورت لزوم تغیر كنند. این رفت و برگشت بین مدلهای مطالعاتی و داده‌های دیجیتال بنیاد شكلی پروژه را به وجود می‌آورند. سپس از داده‌های كامپیوتر برای تهیه پلان‌های ساخت موزه استفاده شد. بنا به گفته یكی از دست‌اندركارهای اجرای پروژه همه چیز توسط كاتیا كنترل و هدایت می‌شود كاتیا به ما اجازه خلاقیت می‌دهد.

می‌توان گفت از دلایل استفاده از كاتیا دقت فوق‌العاده آن و سازگاری آن با دیگر نرم‌افزارها می‌باشد. به عنوان مثال در پروژه تالار موسیقی والت‌دیسنی، برای طراحی سازه اجرایی مشكلات فراوانی وجود داشت. با توجه به پیچیدگی اتصالات سازه‌ای و عدم وجود زوایای قائمه در آن، كار تهیه نقشه‌های اجرایی و جزئیات اتصالات یكی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین قسمت‌های پروژه بود. برای تهیه جزئیات اجرایی دقیق از نرم‌افزار سه بعدی XSTEEL كه قابلیت تهیه انواع جزییات فولادی را دارا است استفاده شد و در حدود 80 درصد از كار تهیه جزییات اتصالات سازه‌ای پروژه با آن انجام گرفت. این نرم‌افزار قابلیت ارتباط متقابل با كاتیا را داراست كه گری از آن برای طراحی استفاده كرده بود. برای مثال ابتدا طرح در كاتیا تهیه می‌شد سپس XSTEEL با  استفاده از آن مقاطع و اندازه‌ها را مشخص می‌كرد سپس اطلاعات داده شده دوباره به كاتیا منتقل می‌شد.

در اجرا نیز كاتیا راهگشای بسیاری از مشكلات بود. دوربینهای Total station با استفاده از اطلاعاتی كه از این نرم‌افزار می‌گرفتند خطوط اجرایی را مشخص می‌كردند.

سازه فلزی این ساختمان برای تولید در كارخانه توسط كاتیا برنامه‌ریزی شد و پانلهای نمانیز توسط دستگاه CNC كه مستقیماً با رایانه و CATIA كنترل می‌شدند تهیه شد.

بنا به گفته‌گهری «كاملترین» استفاده از كاتیا را در طراحی و ساخت پانل‌های نما كردند كه باعث صرفه‌جویی زیادی در زمان پروژه شد. در نهایت می‌توان گفت گهری با استفاده از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای موجود ثابت كرد «غیرممكنها متعلق به گذشته هستند».

موزه Experience Music Project با 21000 ی فولادی و آلومینیومی به اشكال هندسی نامنظم ساخته شده است. و طراحی و ساختمان آن توسط برنامه‌های رایانه‌ای D3 , D2 انجام گرفته است.

Doug Winn مدیر پروژه می‌گوید: در چنین كار عظیمی كه شباهت به هیچ بنایی ندارد، طراحی یك چیز است و ساخت چیز دیگر بنا وقتی شروع به كاركرد نمی‌دانست در نهایت چه به دست خواهد آمد. مجبور بودیم در عمل تغییرات زیادی به آن بدهیم و همه دست اندر كاران _ طراحان مهندسین تولیدكنندگان مواد و لوازم و غیره _ در پروسه كار تغییر را به عنوان یك نورم پذیرفتند و سازه بنای تالار موسیقی والت دیسنی به عنوان پیچیده‌ترین سازه دنیا شناخته شد و این خود موید كار مشكل و فرایند پیچیده ساخت و طراحی آن است.

شكل‌ها و مصالح :

مصالحی كه غالبا در كارهای او مشاهده می‌شود صفحات فلزی به خصوص تیتانیم، پلاستیكهای رنگ شده، زنجیرها و كابل‌ها و فولاد و به كارگیری پانلهای مشبك است. فرمهای تیز گوشه‌دار، صفحات متداخل، سطوح مواج و منحنی را می‌توان از عناصر ثابت كارگری دانست بناهای تندیس وار، فرمهای منحنی، پلكانهای خارجی، مصالح‌نمای فلزی استفاده فراوان از مواد گوناگون، پنجره‌های بی‌قاعده و مركز گریز از نشانه‌های كارهای او می‌توان برشمرد.

 

سخنان گهری

(گهری معتقد است: من آثار هنرمندان را نگاه می‌كنم و هنر را به مثابه وسیله‌ای برای الهام خود پندارم و سعی می‌كنم تحت تأثیر هیچ فرهنگی نباشم. در هر كارم روشهای جدید را جستجئو می‌كنم. برای من قانون و قاعده محدود كننده وجود ندارد و اصولاً مرزی بین درست و نادرست نمی‌دانم طرفدار هنری هستم كه رشد می‌كند، بدون اطلاع از این هنر است، هنری كه در موقعیت صفر قرار دارد، یعنی در نقطة شروع. طرفدار هنری هستم كه انسانی هست، یعنی كیهانی، اگرچه ضرورتاً دشوار یا هر آن چه كه چاره ناپذیر باشد. طرفدار هنری هستم كه در مسیرهای زندگی فرم بگیرد، بپیچد، توسعه یابد و جمع شود و بگرداند و چكه كند، كه سنگین باشد زمخت و شیرین و ساده، عیناً همانند زندگی. )

(برنامة هر صاحب كار برایم اهمیت دارد، ولی نه به عنوان نیرویی كه طرح را می‌آفریند. نگاهم به هر ساختمان در ارتباط با بافت موجود و ضروری حسی و روحی، چنان است كه گویی با مجسمه‌ای فضایی مواجه‌ام با پدیده‌ای كه، در بردارندة هوا و تورمی باشد. )

(درك صحیح از آن چه كه می‌سازیم، در درجه اول اهمیت قرار دارد. حل مسائل پیچیده و كاربرد مصالح ارزان قیمت در تركیب‌های مناسب، یك تصویر ذهنی انتزاعی نیست، امری واقعی است. همه در جستجوی ثبات، كالای مصرفی و خوشی‌اند. )

دانلود بررسی فرانك اون كهری (معماری پیمانه‌ها)






امتیاز : 1


طبقه بندی: ،
بررسی فرانك اون كهری (معماری پیمانه‌ها) ,

ارسال نظر برای این مطلب
نام شما:
ايميل :
سايت :
متن نظر :
وضعیت نظر:
کد امنیتی : *


خرید سی سی کم خرید سی سی کم