خرید بک لینک
گیفت کارت
دانلود آهنگ جدید
باربری تهران و اتوبار تهران
دانلود faceapp
بازی های دخترانه
دانلود بازی اندروید
بازاریابی
دانلود اهنگ
رايانه كار
پایان نامه
دانلود فیلم با لینک مستقیم
تصفیه فاضلاب
برج خنک کننده
دانلود فیلم
تور مشهد
گاوصندوق
برج خنک کننده
درب خزانه
دیزل ژنراتور
خرید سکه سوکر استار ارزان
بتن سخت
فلنج
l
تاريخ : 21 مهر 1395 | 19:10 | نویسنده : پی فو | بازدید : 106
بررسی عوامل فنی تصادفات جاده‌ای و اصول طراحی بزرگراه‌ها و جاده‌ها

پایان نامه بررسی عوامل فنی تصادفات جاده‌ای و اصول طراحی بزرگراه‌ها و جاده‌ها در 235 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود بررسی عوامل فنی تصادفات جاده‌ای و اصول طراحی بزرگراه‌ها و جاده‌ها

پایان نامه بررسی عوامل فنی تصادفات جاده‌ای و اصول طراحی بزرگراه‌ها و جاده‌ها
مقاله بررسی عوامل فنی تصادفات جاده‌ای و اصول طراحی بزرگراه‌ها و جاده‌ها
پروژه بررسی عوامل فنی تصادفات جاده‌ای و اصول طراحی بزرگراه‌ها و جاده‌ها
تحقیق بررسی عوامل فنی تصادفات جاده‌ای و اصول طراحی بزرگراه‌ها و جاده‌ها
دانلود پایان نامه بررسی عوامل فنی تصادفات جاده‌ای و
دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 331 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 235

پایان نامه بررسی عوامل فنی تصادفات جاده‌ای و اصول طراحی بزرگراه‌ها و جاده‌ها در 235 صفحه ورد قابل ویرایش 

مقدمه:

بی شك زندگی انسان پرتوی از هستی بی انتهای پروردگار است. او زنده است و زندگی ها پرتوی مستمر هستی اوست. بی سبب نیست كه در پیام تمام پیامبران الهی جان انسان ارزشی برتر یافته و كشتن انسانهای بیگناه جرمی بزرگ به شماره آمده چنانچه در قرآن كریم می خوانیم كشتن هر شخص مانند كشتن همه مردم و نجات و حیات دادن به هر شخص هم، حیات دادن به همه مردم است زیرا یك تن می تواند منشاء حیات خلقی گردد. در جامعه ایرانی ما و با این پیشینه غنی فرهنگی تمامی اقشار جامعه و بالاخص متخصصان آن نمی توانند و نباید نسبت به مرگ و صدمات جانی سالانه ده ها هزار نفر انسان بی تفاوت باشند.

اكنون آمار صدمات و خسارات حوادث رانندگی در شهرها و جاده های كشور آماری تكان دهنده، غیر قابل قبول و بسیار نگران كننده است و متاسفانه از آن می توان به عنوان یك سرشكستگی ملی نام برد. رفع این گرفتاری از اهم امور و وظیفه انسانی ملی و شرعی ما است. به جهت هزینه های گزاف اجتماعی و اقتصادی تصادفات جاده ای و آثار كوبنده فیزیكی و روانی آن روی افراد و جوامع این روزها موضوع ایمنی جاده ای یكی از مهمترین موضوعات تحقیقات علمی است. این اهمیت برای كشور ما چندین برابر بیشتر است زیرا تعداد تصادفات و به الطبع آن تعداد كشته ها و مجروحین این تصادفات به سرعت در حال افزایش است و هزینه های مستقیم و غیر آن هم در مقایسه با كشورهای توسعه یافته بیشتر است به طوری كه در سال گذشته حدود 6400 میلیارد تومان هزینه تصادفات در ایران تخمین زده شده و متاسفانه نزدیك به 30 هزار نفر از هموطنان مان هم در تصادفات جاده ای جان خود را از دست داده و بیش از 250 هزار نفر مجروح شده اند این در حالی است كه میانگین شهدا در جنگ حدود 25 هزار نفر در سال بوده است و این بدین معنی است كه جاده های ما از جبهه های جنگ خطرناك تر و پرحادثه تر است. امروز در كشور ما عامل تصادف جاده‌ای جزو 3 عامل اصلی مرگ و میر می باشد. موضوع وقتی بیشتر مشخص می گردد كه بدانیم هر تصادف ، هر حادثه و هر كشته و مجروح علاوه بر شخص حادثه دیده دامن خانواده دوستان و نزدیكان آنها را هم می گیرد. یك محاسبه ساده و خوشبینانه مشخص می کند كه حدود 10 میلیون نفر یعنی قریب به 15% از افراد جامعه خود یا نزدیكانشان در هر سال درگیر ماجرای تصادفی مرگ بار جاده ای هستند. به نظر می رسد كمتر موضوعی چنین آثار گسترده و كوبنده ای بر پیکره اجتماع داشته باشد ابعاد موضوع وقتی بیشتر حادتر و پیچیده تر می شود که بدانیم اکثر افراد درگیر تصادف اعم از مسبب حادثه و یا حادثه دیده از اقشار فعال جامعه و قشر درآمدزای جامعه می باشند موقعیت خاص كشورمان و عدم گستردگی و پوشش كافی شبكه ریلی، هوایی و آبی زمینه ساز اهمیت حمل و نقل جاده ای و توسعه آن گردیده است. به نحوی كه در سال های اخیر بیش از 90% درصد كل بار و بالغ بر 95 درصد كل مسافر جابجا شده در كشور از طریق جاده صورت گرفته است. از طرفی از سهم 10 درصدی كل حمل و نقل در تولید ناخالص ملی بالغ بر 5/8 درصد آن را حمل و نقل جاده ای به خود اختصاص داده است.

 

 

1-1-1)         مكانیزم انسان و عكس العمل او در مقابل عوامل خارجی

عكس العمل انسانها در مقابل خطرات ناگهانی به خصوصیات افراد بستگی دارد و آنها را می توان بصورت زیر خلاصه كرد.

1-   دید یا مشاهده، عبارت است از احساس خطر كردن در موقع مانع.

2-   انتقال و درك، عبارت است از انتقال خطر به مغز بلافاصله پس از احساس خطر

3- قضاوت یا هیجان، قضاوت كردن و تصمیم گرفتن به منظور فرار از خطر كه شامل تصمیم گیری در مورد بوق زدن یا سبقت گرفتن و افزایش یا تقلیل سرعت می باشد.

4-  عكس العمل، بروز عكس العمل بوسیله انتقال تصمیم به اجزای مختلف بدن كه شامل فشار دادن پا به روی پدال ترمز یا فشار دادن یا برداشتن پا از روی پدال گاز و یا فشار دادن دست بر روی دكمه بوق است.

زمان كل از لحظه دید تا عكس العمل عبارتست از مجموع زمانهای چهار مرحله فوق و این زمان را بطور اختصار به P.I.E.V   نشان می دهند و مرحله فوق را به اختصار به نام زمان «دید و عكس العمل» می نامند.

1-1-5- خستگی

اثر مهم خستگی كاهش دقت و در نتیجه كاهش قدرت انجام یك فعالیت به نحو صحیح و مطلوب می باشد. بعنوان مثال بیخوابی و كم خوابی كه نتیجه آن خستگی و كسالت است، باعث كاهش دقت راننده و افزایش خطر تصادف می گردد. از جمله عواملی كه باعث خستگی رانندگان می شود رانندگی در مسیرهای یكنواخت و بدون تغییر مسیر، كه یكنواختی رانندگی را در پی خواهد داشت، است.

1-1-1-6- ذكاوت

گرچه حد معینی از ذكاوت برای رانندگی وسایل لازم است ولی دقت و توجه در رانندگی بر ذكاوت ارجحیت دارد.

تحقیقاتی كه در مورد تصادفات با توجه به خصوصیات فردی بعمل آمده است، مشخص شده افرادی كه به دفعات زیاد تصادف می نمایند در میزان ذكاوت و هوش، مدت عكس العمل و نظایر آن تفاوت قابل ملاحظه ای با افرادی كه تصادف نكرده یا بندرت تصادف می نمایند، ندارند.

از طرف دیگر مطالعات دیگری كه درباره خصوصیات نظیر جوان بودن، مجرد بودن، پایین بودن سطح تحصیلات، نوع شغل و میزان درآمد، صورت گرفته است، مشخص شده است كه این مسائل دارای اهمیت زیادی می باشد بدون شك مسائل اجتماعی و وضعیت فرهنگی در نوع و نحوه رانندگی افراد و میزان تصادفات اثر مهمی دارد.

1-1-7- تیزبینی

تیزبینی یكی از خصوصیات مهم می باشد، كه راننده را در دیدن اشیاء و علائم رانندگی كمك می‌كند. دید باعث مشاهده و تشخیص سریع راننده می شود و در نتیجه زمان دید و عكس العمل را كمتر می‌كند. معمولا رابطه مستقیمی بین دید دینامیكی (دید راننده موقع حركت) و فاكتور ایمنی وجود دارد، یعنی هرچه دید دینامیكی راننده قویتر باشد احتمال تصادف كمتر است.

1-1-8- حوزه دید

حوزه دید عبارت است از زاویه ای كه اجسام واقع در بین آن تشخیص كامل رنگ و جزئیات قابل رؤیت است. این زاویه در افراد مختلف متفاوت است و تقریباً 65 تا 90 درجه می باشد این زاویه به ازدیاد سن بستگی دارد. و تقریبا بعد از سن 60 سالگی مقدار این كمتر می شود. معمولا راننده قادر است سرعت وسایل نقلیه جلویی خود، واقع در زاویه دید حدود 25 درجه را بخوبی ارزیابی كند و تصمیم به سبقت بگیرد.

1-1-9- عمق تشخیص

عمق تشخیص یكی از عوامل مهم دیگر در امر رانندگی است زیرا راننده را قادر می سازد كه براحتی بتواند رابطه بین فاصله و سرعت را تعیین كند.

1-1-10- تأثیر نور در دید

هنگامیكه افراد مستقیماً در برابر نورهای شدید قرار می گیرند با از بین رفتن اثر نور و یا بر عكس هنگامیكه از محیط تاریك وارد روشنایی شدیدی می شوند، مدتی وقت لازم است تا بینایی به حالت اولیه برگردد. این پدیده بیشتر هنگامیكه وسایل نقلیه وارد تونل و یا در شب هنگامیكه وسیله نقلیه ای از جهت حركت می‌كند بوجود می آید و این مسئله بیشتر در روشنایی تونلها و تقاطعی از بزرگراه كه نیاز به روشنایی دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

 

-2-1- موارد كنترل و ایمنی وسیله نقلیه

الف- آزمایش فنی وسیله نقلیه

ب- كنترل وسیله نقلیه

ج- افزایش كیفی و كمی وسیله نقلیه

د- رفع نقایص فنی

ه- تعویض قطعات شكسته وسیله نقلیه

و- كنترل سوخت و روغن

ز- كنترل سیستم روشنایی

1-2-2- نقایصی كه در وسیله نقلیه باعث می شود

الف- نقص سیستم روشنایی

ب- فرسوده بودن لاستیك

ج- نقص سیستم ترمز

د- فقدان زنجیر چرخ

ه- نقص سیستم فرمان

و- فقدان برف پاك كن در مواقع نیاز

ز- مهار نكردن محموله بطرز صحیح

ح- نقص فنی وسیله نقلیه

ط- تركیدن لاستیك

ی- عمر زیاد وسیله نقلیه

مكانیك كلاسیك وسیله نقلیه همانطور كه گفته شد عبارتست از استاتیك – سینماتیك – دینامیك. منظور از قسمت استاتیكی وسیله نقلیه قسمتی است كه در مورد اندازه و وزن بحث می‌كند. سینماتیك وسیله نقلیه راجع به حركت آن بدون در نظر گرفتن علت یا علل بوجود آورنده حركت بحث می نماید.

قسمت سوم یا دینامیك در مورد نیروهای وارده و اثرات آنها در حركت بحث می‌كند، حركات و مانورهایی كه یك وسیله نقلیه در طول مسیر خود انجام می‌دهد عبارتست از شروع، گردش و توقف وسیله نقلیه.

1-2-3- خصوصیات استاتیكی وسیله نقلیه ]8[

خصوصیات استاتیكی وسیله نقلیه اثر مستقیم در اندازه های عرض جاده، عرض شانه های راه، طول و عرض محلهای پارك، شعاع وسایر ویژگیهای قوسهای قائم و افقی، مسافت دید و بطور كلی طرح هندسی مسیر دارد. وزن وسیله نقلیه اهمیت زیادی در طرح ساختمانی جاده، قدرت مانور و تغییر سرعت و میزان مصرف سوخت دارد. صرفنظر از نوع وسیله نقلیه، هر وسیله نقلیه باید از نظر استاتیكی دارای خصوصیات زیر باشد.

الف – قادر باشد كه مسافر و یا كالای مورد حمل را براحتی و ایمنی كامل حمل نماید.

ب – باید قادر به كنترل سرعت و جهت حركت خود باشد و از وارد شدن خسارت به شی‌ء مورد حمل جلوگیری نماید.

 

-4-2- عوامل محیطی طبیعی

1-4-2-1- برخی مشكلات طبیعی از جمله درختها و سایر موانع طبیعی می تواند عوامل تصادف خیز باشند. رشد فصلی شاخ و برگ درختان می تواند باعث بروز مشكلات عمده ای در قابلیت رؤیت شود و این امر مخصوصا در مورد پوشیده شدن تابلوها یا چراغ های راهنمایی صادق است. در مناطق گرمسیر معمولا درختها درمجاورت جاده ها كاشته می شوند تا برای عابران پیاده و حیوانات و خودروهای پارك شده نوعی سایبان ایجاد كند این درختها با فرسایش زمین كه ناشی از وجود آبگذرهای نامناسب در طرفین جاده است نیز مقابله می نمایند. با این همه درختان یكی از منابع اصلی تصادفات خودروها در جاده های بین شهری هستند.

1-4-2-2- وجود صخره ها و موانع طبیعی در كنار جاده ها كه جابجایی آنها امكان پذیر نیست می توانند از عوامل تأثیر گذار در بروز حوادث باشند.

1-4-2-3- عبور حیوانات وحشی و یا اهلی از جاده ها بخصوص در نزدیكی روستاها از عوامل موثر در بروز سوانح و حوادث می باشد.

1-4-3- عوامل محیطی انسانی

 1-4-3-1- بروز حادثه یا تصادف در جاده به كرات اتفاق می افتد كه بدلیل وجود یك حادثه در جاده و عدم مدیریت و برنامه ریزی صحیح نیروی انسانی در بازگرداندن شرایط محیطی، شاهد بروز حوادث متعاقب آن نیز هستیم.

1-4-2-2- وجود ساخت و سازهای نزدیك شهرها یكی از عوامل مؤثر محیطی انسانی در افزایش تصادفات در این مناطق است.

بررسی آمار تصادفات نشان دهنده آن است كه بیشتر تصادفات جاده ای در نزدیكی شهرها اتفاق می افتد كه علت اصلی آن را می توان ساخت و سازهای غیر مجاز، زیاد بودن دسترسی به جاده ها ، عدم تأمین روشنایی لازم، وجود وسایل نقلیه با سرعت های متفاوت، عبور عابرین پیاده و وارد شدن به محیط آزاد و نوعی احساس رهایی از بند شهود است.

1-1-بررسی آمار كشته ها و مصدومین ناشی از تصادفات در سال 73 الی 1378 بر اساس آمار منتشر شده سازمان پزشك قانونی :] 6 [

بررسی آمار منتشر شده توسط سازمان پزشكی قانونی جمهوری اسلامی ایران نشان دهنده رشد قابل توجه تعداد كشته ها و مصدومین ناشی از تصادفات در سالهای 1373 الی 1378 می باشد. جدول شماره 1-6 تعداد كشته ها و مصدومین ناشی از تصادفات را بر اساس آمار سازمان پزشكی قانونی نشان می‌دهد همانطوریكه ملاحظه می شود تعداد متوفیان و مجروحین در سال 1378 در مقایسه با سال 1373 بترتیب 47% و 100%  افزایش را نشان می‌دهد.

-2-2-2- تشكیل گروه مشاور

هدف: یك گروه مشاور برای دیدگاه كلی برروی روش های موجود و تكنولوژی های مدرن و بازخورد پیشنهادات برای ارتقاء جمع آوری، ذخیره، دسترسی و استفاده ایمنی در داده های طرح و راه، تشكیل شد.

سایر موارد: گروههای كاندید برای اساس دانش و تجربیات مورد نیاز انتخاب شدند. افراد این گروهها شامل افراد آشنا با كارهای تخصصی و تكنولوژی های مدرن كه قابلیت به كارگیری در انتقال اطلاعات مورد نیاز را دارا بودند، می شد.

3-2-2-2- مرور بر اندازه بحرانی ارائه یكنواخت گزارش تصادفات

اهداف: مرور جهت ارائه و به كارگیری الزامات گزارش دهی یكنواخت تصادف و ثبت سایر روش های نمونه برای استفاده از اطلاعات ایمنی در طراحی راه.

سایر موارد: یكنواختی گزارش تصادفات در سالهای اخیر به صورت روش های مختلف و مقیاس های متفاوت آزمایش شده است. تمامی این موارد بازبینی شده و تاثیرات آن مورد ارزیابی قرار گرفت. با بسیاری از پرسنل سازمان در حال كار كه در طراحی و استفاده از داده های ایمنی فعال بودند تماس گرفته شد. یك صورت وضعیت بازبینی شده از نیازهای اطلاعاتی بر اساس اقدامات صورت گرفته در این بخش ارائه شد كه شامل فهرستی از مسائل مربوط با جمع آوری، مدیریت و استفاده از داده های ایمنی و شرحی از روند طراحی در طراحی راه می شد تا بتوان داده های ایمنی را شناسایی نمود. مفهوم اصلی در سیستم پشتیبانی تصمیم گیری در طراحی ارائه گشت.

4-2-2-2- بازبینی تكنولوژی های مدرن

اهداف: شناسایی و ارزیابی تكنولوژی مدرن كه قابلیت ارتقاء، جمع آوری، مدیریت و استفاده از داده های ایمنی در طراحی های راه را داشته باشند.

سایر موارد: با استفاده از نتایج حاصله از كارهای پیشین و اطلاعات بدست آمده از بحث های صورت گرفته با اعضاء گروه مشاوره تكنولوژی مدرن پتانسیل های احتمالی حل مسائل شناسایی شده در مورد 3  ارائه شد. مجموعه ای از اهداف و دورنماها برای سیستم های تصمیم گیری طراحی ایجاد شد. تكنولوژی ها باجزئیات شرح داده شدند تا بتوان قابلیت به كارگیری آنها را ارزیابی نمود. یك گزارش داخلی نیز ارائه شد كه این یافته ها را به طور خلاصه ارائه می داد.

5-2-2-2- ارائه طرح های مفهومی

اهداف: ارائه مجموعه ای از طرح های مفهومی برای سیستم و ارتقاء نحوه جمع آوری، ذخیره و استفاده از داده های ایمنی در طراحی راه.

سایر موارد: اهداف و دورنماهای سیستم كه در موارد قبلی ارائه شده بودند، بر اساس ارزیابی انجام شده اصلاح شدند. این مفاهیم مربوط به سیستم پشتیبانی تصمیم گیری طراحی با جزئیاتی از قبیل چگونگی مرحله بندی سیستم و سناریوهای مربوط به نشان دادن چگونگی توانایی سیستم برای ارتقاء روند طراحی موجود ارائه شده است.

6-2-2-2- ارائه گزارش موقت

اهداف: بعد از انجام موارد 1 تا 5 یك سری طرح های مفهومی ارائه بازبینی های لازم، و در میان آنها آن طرحی كه امكان بیشتری داشت، تعیین شد.

سایر موارد: یك گزارش موقت كه در آن طرح سیستم پیشنهادی به طور خلاصه آمده بود، تهیه و به گروه پروژه و گروه مشاور ارائه شد. طی جلسه ای در حضور این گروهها، محتویات گزارش بازبینی و توصیه های لازم ارائه شد. به علاوه، دستورالعمل های مربوط به كارهای باقیمانده شامل تشكیل و ایجاد چارچوب توضیح ساختار كلی سیستم پیشنهادی ارائه شد و یك سری از پروژه های عمرانی و نمونه ارائه و مورد بحث قرار گرفتند. یك فرم ارزیابی در مورد پروژه پیشنهادی نیز توسط اعضاء تكمیل و سایر پیشنهادات نیز در نظر گرفته شد.

7-2-2-2- ارائه ساختار كلی برای طرح های پذیرش شده

هدف: ارائه جزئیات مربوط به طرح های انتخاب شده شامل آنالیز تاثیر آنها بر روی سیستم ها و سازمان های موجود و مسائل مرتبط با اجرای آنها.

سایر موارد: ساختار كلی این طرح ها با رعایت دستورالعمل های تهیه شده در مراحل قبل، ارائه گشت. یك چارچوب اجرائی با جزئیات شامل فعالیت های مهم مؤسسه ای و سازمانی كه توسعه این سیستم را تسهیل می بخشید، تهیه شد. این موارد نیز به گروه بررسی پروژه گزارش و نظرات آنها نیز دریافت شد.

8-2-2-2- تهیه گزارش نهایی

هدف: كل فعالیتهای تحقیق ثبت و یك كتابچه راهنما برای ترغیب آژانس ها به استفاده از این سیستم ها و برنامه ها جهت ارتقاء اطلاعات ایمنی مورد استفاده در طراحی راه، تهیه شد.

سایر موارد: طبق دستور گروه پروژه و NCHRP به صورت سه محصول ارائه شد:

1-  نتایج تحقیق، خلاصه یافته های پروژه و مشخص كردن فعالیتهای توصیه شده برای اجرا و به كارگیری سیستم (این به جای راهنمایی اجرائی ارائه شد).

2-   یك سری پروژه های نمایشی و توسعه های پیشنهادی كه می بایست مورد توجه آژانس های سرمایه گذار قرار گیرد.

3-    یك گزارش نهایی.

9-2-2-2- ساختار گزارش نهایی

در ادامه یافته های پروژه شامل خلاصه، تعریف روند طراحی، شناسائی داده های ایمنی، و بحث در مورد مسائل مرتبط با فراهم آوردن آن داده ها و تولید اطلاعات از روی آنها ارائه می گردد. سپس مفاهیم سیستم پشتیبانی تصمیم گیری در طراحی ایمن را ارائه می دهد. توسعه سیستم با ارائه دورنمای هماهنگی مرحله ای تكنولوژی های مدرن آنی ویك ساختار كلی برای سیستم ارائه می گردد. مزایای سیستم نیز در قالب اینكه چگونه این سیستم جدید جامع و مقرون به صرفه تر از سیستم كنونی خواهد بود، بیان می گردد. مزایایی كه در همین راستا به سایرین نیز می رسد، شناسایی می شوند. در ادامه ، چندین نتیجه گیری كلیدی و چندین طرح پیشنهادی برای ارائه و نمایش برنامه ارائه می گردد.

دانلود بررسی عوامل فنی تصادفات جاده‌ای و اصول طراحی بزرگراه‌ها و جاده‌ها

 

 

معنای خاص شعار گوگل: با هم باشیم, نه مشابه هم







ادامه ي مطلب

امتیاز : 2


طبقه بندی: ،
معنای خاص شعار گوگل: با هم باشیم, نه مشابه هم ,

تاريخ : 21 مهر 1395 | 19:10 | نویسنده : پی فو | بازدید : 107
بررسی عوامل فنی تصادفات جاده‌ای و اصول طراحی بزرگراه‌ها و جاده‌ها

پایان نامه بررسی عوامل فنی تصادفات جاده‌ای و اصول طراحی بزرگراه‌ها و جاده‌ها در 235 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود بررسی عوامل فنی تصادفات جاده‌ای و اصول طراحی بزرگراه‌ها و جاده‌ها

پایان نامه بررسی عوامل فنی تصادفات جاده‌ای و اصول طراحی بزرگراه‌ها و جاده‌ها
مقاله بررسی عوامل فنی تصادفات جاده‌ای و اصول طراحی بزرگراه‌ها و جاده‌ها
پروژه بررسی عوامل فنی تصادفات جاده‌ای و اصول طراحی بزرگراه‌ها و جاده‌ها
تحقیق بررسی عوامل فنی تصادفات جاده‌ای و اصول طراحی بزرگراه‌ها و جاده‌ها
دانلود پایان نامه بررسی عوامل فنی تصادفات جاده‌ای و
دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 331 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 235

پایان نامه بررسی عوامل فنی تصادفات جاده‌ای و اصول طراحی بزرگراه‌ها و جاده‌ها در 235 صفحه ورد قابل ویرایش 

مقدمه:

بی شك زندگی انسان پرتوی از هستی بی انتهای پروردگار است. او زنده است و زندگی ها پرتوی مستمر هستی اوست. بی سبب نیست كه در پیام تمام پیامبران الهی جان انسان ارزشی برتر یافته و كشتن انسانهای بیگناه جرمی بزرگ به شماره آمده چنانچه در قرآن كریم می خوانیم كشتن هر شخص مانند كشتن همه مردم و نجات و حیات دادن به هر شخص هم، حیات دادن به همه مردم است زیرا یك تن می تواند منشاء حیات خلقی گردد. در جامعه ایرانی ما و با این پیشینه غنی فرهنگی تمامی اقشار جامعه و بالاخص متخصصان آن نمی توانند و نباید نسبت به مرگ و صدمات جانی سالانه ده ها هزار نفر انسان بی تفاوت باشند.

اكنون آمار صدمات و خسارات حوادث رانندگی در شهرها و جاده های كشور آماری تكان دهنده، غیر قابل قبول و بسیار نگران كننده است و متاسفانه از آن می توان به عنوان یك سرشكستگی ملی نام برد. رفع این گرفتاری از اهم امور و وظیفه انسانی ملی و شرعی ما است. به جهت هزینه های گزاف اجتماعی و اقتصادی تصادفات جاده ای و آثار كوبنده فیزیكی و روانی آن روی افراد و جوامع این روزها موضوع ایمنی جاده ای یكی از مهمترین موضوعات تحقیقات علمی است. این اهمیت برای كشور ما چندین برابر بیشتر است زیرا تعداد تصادفات و به الطبع آن تعداد كشته ها و مجروحین این تصادفات به سرعت در حال افزایش است و هزینه های مستقیم و غیر آن هم در مقایسه با كشورهای توسعه یافته بیشتر است به طوری كه در سال گذشته حدود 6400 میلیارد تومان هزینه تصادفات در ایران تخمین زده شده و متاسفانه نزدیك به 30 هزار نفر از هموطنان مان هم در تصادفات جاده ای جان خود را از دست داده و بیش از 250 هزار نفر مجروح شده اند این در حالی است كه میانگین شهدا در جنگ حدود 25 هزار نفر در سال بوده است و این بدین معنی است كه جاده های ما از جبهه های جنگ خطرناك تر و پرحادثه تر است. امروز در كشور ما عامل تصادف جاده‌ای جزو 3 عامل اصلی مرگ و میر می باشد. موضوع وقتی بیشتر مشخص می گردد كه بدانیم هر تصادف ، هر حادثه و هر كشته و مجروح علاوه بر شخص حادثه دیده دامن خانواده دوستان و نزدیكان آنها را هم می گیرد. یك محاسبه ساده و خوشبینانه مشخص می کند كه حدود 10 میلیون نفر یعنی قریب به 15% از افراد جامعه خود یا نزدیكانشان در هر سال درگیر ماجرای تصادفی مرگ بار جاده ای هستند. به نظر می رسد كمتر موضوعی چنین آثار گسترده و كوبنده ای بر پیکره اجتماع داشته باشد ابعاد موضوع وقتی بیشتر حادتر و پیچیده تر می شود که بدانیم اکثر افراد درگیر تصادف اعم از مسبب حادثه و یا حادثه دیده از اقشار فعال جامعه و قشر درآمدزای جامعه می باشند موقعیت خاص كشورمان و عدم گستردگی و پوشش كافی شبكه ریلی، هوایی و آبی زمینه ساز اهمیت حمل و نقل جاده ای و توسعه آن گردیده است. به نحوی كه در سال های اخیر بیش از 90% درصد كل بار و بالغ بر 95 درصد كل مسافر جابجا شده در كشور از طریق جاده صورت گرفته است. از طرفی از سهم 10 درصدی كل حمل و نقل در تولید ناخالص ملی بالغ بر 5/8 درصد آن را حمل و نقل جاده ای به خود اختصاص داده است.

 

 

1-1-1)         مكانیزم انسان و عكس العمل او در مقابل عوامل خارجی

عكس العمل انسانها در مقابل خطرات ناگهانی به خصوصیات افراد بستگی دارد و آنها را می توان بصورت زیر خلاصه كرد.

1-   دید یا مشاهده، عبارت است از احساس خطر كردن در موقع مانع.

2-   انتقال و درك، عبارت است از انتقال خطر به مغز بلافاصله پس از احساس خطر

3- قضاوت یا هیجان، قضاوت كردن و تصمیم گرفتن به منظور فرار از خطر كه شامل تصمیم گیری در مورد بوق زدن یا سبقت گرفتن و افزایش یا تقلیل سرعت می باشد.

4-  عكس العمل، بروز عكس العمل بوسیله انتقال تصمیم به اجزای مختلف بدن كه شامل فشار دادن پا به روی پدال ترمز یا فشار دادن یا برداشتن پا از روی پدال گاز و یا فشار دادن دست بر روی دكمه بوق است.

زمان كل از لحظه دید تا عكس العمل عبارتست از مجموع زمانهای چهار مرحله فوق و این زمان را بطور اختصار به P.I.E.V   نشان می دهند و مرحله فوق را به اختصار به نام زمان «دید و عكس العمل» می نامند.

1-1-5- خستگی

اثر مهم خستگی كاهش دقت و در نتیجه كاهش قدرت انجام یك فعالیت به نحو صحیح و مطلوب می باشد. بعنوان مثال بیخوابی و كم خوابی كه نتیجه آن خستگی و كسالت است، باعث كاهش دقت راننده و افزایش خطر تصادف می گردد. از جمله عواملی كه باعث خستگی رانندگان می شود رانندگی در مسیرهای یكنواخت و بدون تغییر مسیر، كه یكنواختی رانندگی را در پی خواهد داشت، است.

1-1-1-6- ذكاوت

گرچه حد معینی از ذكاوت برای رانندگی وسایل لازم است ولی دقت و توجه در رانندگی بر ذكاوت ارجحیت دارد.

تحقیقاتی كه در مورد تصادفات با توجه به خصوصیات فردی بعمل آمده است، مشخص شده افرادی كه به دفعات زیاد تصادف می نمایند در میزان ذكاوت و هوش، مدت عكس العمل و نظایر آن تفاوت قابل ملاحظه ای با افرادی كه تصادف نكرده یا بندرت تصادف می نمایند، ندارند.

از طرف دیگر مطالعات دیگری كه درباره خصوصیات نظیر جوان بودن، مجرد بودن، پایین بودن سطح تحصیلات، نوع شغل و میزان درآمد، صورت گرفته است، مشخص شده است كه این مسائل دارای اهمیت زیادی می باشد بدون شك مسائل اجتماعی و وضعیت فرهنگی در نوع و نحوه رانندگی افراد و میزان تصادفات اثر مهمی دارد.

1-1-7- تیزبینی

تیزبینی یكی از خصوصیات مهم می باشد، كه راننده را در دیدن اشیاء و علائم رانندگی كمك می‌كند. دید باعث مشاهده و تشخیص سریع راننده می شود و در نتیجه زمان دید و عكس العمل را كمتر می‌كند. معمولا رابطه مستقیمی بین دید دینامیكی (دید راننده موقع حركت) و فاكتور ایمنی وجود دارد، یعنی هرچه دید دینامیكی راننده قویتر باشد احتمال تصادف كمتر است.

1-1-8- حوزه دید

حوزه دید عبارت است از زاویه ای كه اجسام واقع در بین آن تشخیص كامل رنگ و جزئیات قابل رؤیت است. این زاویه در افراد مختلف متفاوت است و تقریباً 65 تا 90 درجه می باشد این زاویه به ازدیاد سن بستگی دارد. و تقریبا بعد از سن 60 سالگی مقدار این كمتر می شود. معمولا راننده قادر است سرعت وسایل نقلیه جلویی خود، واقع در زاویه دید حدود 25 درجه را بخوبی ارزیابی كند و تصمیم به سبقت بگیرد.

1-1-9- عمق تشخیص

عمق تشخیص یكی از عوامل مهم دیگر در امر رانندگی است زیرا راننده را قادر می سازد كه براحتی بتواند رابطه بین فاصله و سرعت را تعیین كند.

1-1-10- تأثیر نور در دید

هنگامیكه افراد مستقیماً در برابر نورهای شدید قرار می گیرند با از بین رفتن اثر نور و یا بر عكس هنگامیكه از محیط تاریك وارد روشنایی شدیدی می شوند، مدتی وقت لازم است تا بینایی به حالت اولیه برگردد. این پدیده بیشتر هنگامیكه وسایل نقلیه وارد تونل و یا در شب هنگامیكه وسیله نقلیه ای از جهت حركت می‌كند بوجود می آید و این مسئله بیشتر در روشنایی تونلها و تقاطعی از بزرگراه كه نیاز به روشنایی دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

 

-2-1- موارد كنترل و ایمنی وسیله نقلیه

الف- آزمایش فنی وسیله نقلیه

ب- كنترل وسیله نقلیه

ج- افزایش كیفی و كمی وسیله نقلیه

د- رفع نقایص فنی

ه- تعویض قطعات شكسته وسیله نقلیه

و- كنترل سوخت و روغن

ز- كنترل سیستم روشنایی

1-2-2- نقایصی كه در وسیله نقلیه باعث می شود

الف- نقص سیستم روشنایی

ب- فرسوده بودن لاستیك

ج- نقص سیستم ترمز

د- فقدان زنجیر چرخ

ه- نقص سیستم فرمان

و- فقدان برف پاك كن در مواقع نیاز

ز- مهار نكردن محموله بطرز صحیح

ح- نقص فنی وسیله نقلیه

ط- تركیدن لاستیك

ی- عمر زیاد وسیله نقلیه

مكانیك كلاسیك وسیله نقلیه همانطور كه گفته شد عبارتست از استاتیك – سینماتیك – دینامیك. منظور از قسمت استاتیكی وسیله نقلیه قسمتی است كه در مورد اندازه و وزن بحث می‌كند. سینماتیك وسیله نقلیه راجع به حركت آن بدون در نظر گرفتن علت یا علل بوجود آورنده حركت بحث می نماید.

قسمت سوم یا دینامیك در مورد نیروهای وارده و اثرات آنها در حركت بحث می‌كند، حركات و مانورهایی كه یك وسیله نقلیه در طول مسیر خود انجام می‌دهد عبارتست از شروع، گردش و توقف وسیله نقلیه.

1-2-3- خصوصیات استاتیكی وسیله نقلیه ]8[

خصوصیات استاتیكی وسیله نقلیه اثر مستقیم در اندازه های عرض جاده، عرض شانه های راه، طول و عرض محلهای پارك، شعاع وسایر ویژگیهای قوسهای قائم و افقی، مسافت دید و بطور كلی طرح هندسی مسیر دارد. وزن وسیله نقلیه اهمیت زیادی در طرح ساختمانی جاده، قدرت مانور و تغییر سرعت و میزان مصرف سوخت دارد. صرفنظر از نوع وسیله نقلیه، هر وسیله نقلیه باید از نظر استاتیكی دارای خصوصیات زیر باشد.

الف – قادر باشد كه مسافر و یا كالای مورد حمل را براحتی و ایمنی كامل حمل نماید.

ب – باید قادر به كنترل سرعت و جهت حركت خود باشد و از وارد شدن خسارت به شی‌ء مورد حمل جلوگیری نماید.

 

-4-2- عوامل محیطی طبیعی

1-4-2-1- برخی مشكلات طبیعی از جمله درختها و سایر موانع طبیعی می تواند عوامل تصادف خیز باشند. رشد فصلی شاخ و برگ درختان می تواند باعث بروز مشكلات عمده ای در قابلیت رؤیت شود و این امر مخصوصا در مورد پوشیده شدن تابلوها یا چراغ های راهنمایی صادق است. در مناطق گرمسیر معمولا درختها درمجاورت جاده ها كاشته می شوند تا برای عابران پیاده و حیوانات و خودروهای پارك شده نوعی سایبان ایجاد كند این درختها با فرسایش زمین كه ناشی از وجود آبگذرهای نامناسب در طرفین جاده است نیز مقابله می نمایند. با این همه درختان یكی از منابع اصلی تصادفات خودروها در جاده های بین شهری هستند.

1-4-2-2- وجود صخره ها و موانع طبیعی در كنار جاده ها كه جابجایی آنها امكان پذیر نیست می توانند از عوامل تأثیر گذار در بروز حوادث باشند.

1-4-2-3- عبور حیوانات وحشی و یا اهلی از جاده ها بخصوص در نزدیكی روستاها از عوامل موثر در بروز سوانح و حوادث می باشد.

1-4-3- عوامل محیطی انسانی

 1-4-3-1- بروز حادثه یا تصادف در جاده به كرات اتفاق می افتد كه بدلیل وجود یك حادثه در جاده و عدم مدیریت و برنامه ریزی صحیح نیروی انسانی در بازگرداندن شرایط محیطی، شاهد بروز حوادث متعاقب آن نیز هستیم.

1-4-2-2- وجود ساخت و سازهای نزدیك شهرها یكی از عوامل مؤثر محیطی انسانی در افزایش تصادفات در این مناطق است.

بررسی آمار تصادفات نشان دهنده آن است كه بیشتر تصادفات جاده ای در نزدیكی شهرها اتفاق می افتد كه علت اصلی آن را می توان ساخت و سازهای غیر مجاز، زیاد بودن دسترسی به جاده ها ، عدم تأمین روشنایی لازم، وجود وسایل نقلیه با سرعت های متفاوت، عبور عابرین پیاده و وارد شدن به محیط آزاد و نوعی احساس رهایی از بند شهود است.

1-1-بررسی آمار كشته ها و مصدومین ناشی از تصادفات در سال 73 الی 1378 بر اساس آمار منتشر شده سازمان پزشك قانونی :] 6 [

بررسی آمار منتشر شده توسط سازمان پزشكی قانونی جمهوری اسلامی ایران نشان دهنده رشد قابل توجه تعداد كشته ها و مصدومین ناشی از تصادفات در سالهای 1373 الی 1378 می باشد. جدول شماره 1-6 تعداد كشته ها و مصدومین ناشی از تصادفات را بر اساس آمار سازمان پزشكی قانونی نشان می‌دهد همانطوریكه ملاحظه می شود تعداد متوفیان و مجروحین در سال 1378 در مقایسه با سال 1373 بترتیب 47% و 100%  افزایش را نشان می‌دهد.

-2-2-2- تشكیل گروه مشاور

هدف: یك گروه مشاور برای دیدگاه كلی برروی روش های موجود و تكنولوژی های مدرن و بازخورد پیشنهادات برای ارتقاء جمع آوری، ذخیره، دسترسی و استفاده ایمنی در داده های طرح و راه، تشكیل شد.

سایر موارد: گروههای كاندید برای اساس دانش و تجربیات مورد نیاز انتخاب شدند. افراد این گروهها شامل افراد آشنا با كارهای تخصصی و تكنولوژی های مدرن كه قابلیت به كارگیری در انتقال اطلاعات مورد نیاز را دارا بودند، می شد.

3-2-2-2- مرور بر اندازه بحرانی ارائه یكنواخت گزارش تصادفات

اهداف: مرور جهت ارائه و به كارگیری الزامات گزارش دهی یكنواخت تصادف و ثبت سایر روش های نمونه برای استفاده از اطلاعات ایمنی در طراحی راه.

سایر موارد: یكنواختی گزارش تصادفات در سالهای اخیر به صورت روش های مختلف و مقیاس های متفاوت آزمایش شده است. تمامی این موارد بازبینی شده و تاثیرات آن مورد ارزیابی قرار گرفت. با بسیاری از پرسنل سازمان در حال كار كه در طراحی و استفاده از داده های ایمنی فعال بودند تماس گرفته شد. یك صورت وضعیت بازبینی شده از نیازهای اطلاعاتی بر اساس اقدامات صورت گرفته در این بخش ارائه شد كه شامل فهرستی از مسائل مربوط با جمع آوری، مدیریت و استفاده از داده های ایمنی و شرحی از روند طراحی در طراحی راه می شد تا بتوان داده های ایمنی را شناسایی نمود. مفهوم اصلی در سیستم پشتیبانی تصمیم گیری در طراحی ارائه گشت.

4-2-2-2- بازبینی تكنولوژی های مدرن

اهداف: شناسایی و ارزیابی تكنولوژی مدرن كه قابلیت ارتقاء، جمع آوری، مدیریت و استفاده از داده های ایمنی در طراحی های راه را داشته باشند.

سایر موارد: با استفاده از نتایج حاصله از كارهای پیشین و اطلاعات بدست آمده از بحث های صورت گرفته با اعضاء گروه مشاوره تكنولوژی مدرن پتانسیل های احتمالی حل مسائل شناسایی شده در مورد 3  ارائه شد. مجموعه ای از اهداف و دورنماها برای سیستم های تصمیم گیری طراحی ایجاد شد. تكنولوژی ها باجزئیات شرح داده شدند تا بتوان قابلیت به كارگیری آنها را ارزیابی نمود. یك گزارش داخلی نیز ارائه شد كه این یافته ها را به طور خلاصه ارائه می داد.

5-2-2-2- ارائه طرح های مفهومی

اهداف: ارائه مجموعه ای از طرح های مفهومی برای سیستم و ارتقاء نحوه جمع آوری، ذخیره و استفاده از داده های ایمنی در طراحی راه.

سایر موارد: اهداف و دورنماهای سیستم كه در موارد قبلی ارائه شده بودند، بر اساس ارزیابی انجام شده اصلاح شدند. این مفاهیم مربوط به سیستم پشتیبانی تصمیم گیری طراحی با جزئیاتی از قبیل چگونگی مرحله بندی سیستم و سناریوهای مربوط به نشان دادن چگونگی توانایی سیستم برای ارتقاء روند طراحی موجود ارائه شده است.

6-2-2-2- ارائه گزارش موقت

اهداف: بعد از انجام موارد 1 تا 5 یك سری طرح های مفهومی ارائه بازبینی های لازم، و در میان آنها آن طرحی كه امكان بیشتری داشت، تعیین شد.

سایر موارد: یك گزارش موقت كه در آن طرح سیستم پیشنهادی به طور خلاصه آمده بود، تهیه و به گروه پروژه و گروه مشاور ارائه شد. طی جلسه ای در حضور این گروهها، محتویات گزارش بازبینی و توصیه های لازم ارائه شد. به علاوه، دستورالعمل های مربوط به كارهای باقیمانده شامل تشكیل و ایجاد چارچوب توضیح ساختار كلی سیستم پیشنهادی ارائه شد و یك سری از پروژه های عمرانی و نمونه ارائه و مورد بحث قرار گرفتند. یك فرم ارزیابی در مورد پروژه پیشنهادی نیز توسط اعضاء تكمیل و سایر پیشنهادات نیز در نظر گرفته شد.

7-2-2-2- ارائه ساختار كلی برای طرح های پذیرش شده

هدف: ارائه جزئیات مربوط به طرح های انتخاب شده شامل آنالیز تاثیر آنها بر روی سیستم ها و سازمان های موجود و مسائل مرتبط با اجرای آنها.

سایر موارد: ساختار كلی این طرح ها با رعایت دستورالعمل های تهیه شده در مراحل قبل، ارائه گشت. یك چارچوب اجرائی با جزئیات شامل فعالیت های مهم مؤسسه ای و سازمانی كه توسعه این سیستم را تسهیل می بخشید، تهیه شد. این موارد نیز به گروه بررسی پروژه گزارش و نظرات آنها نیز دریافت شد.

8-2-2-2- تهیه گزارش نهایی

هدف: كل فعالیتهای تحقیق ثبت و یك كتابچه راهنما برای ترغیب آژانس ها به استفاده از این سیستم ها و برنامه ها جهت ارتقاء اطلاعات ایمنی مورد استفاده در طراحی راه، تهیه شد.

سایر موارد: طبق دستور گروه پروژه و NCHRP به صورت سه محصول ارائه شد:

1-  نتایج تحقیق، خلاصه یافته های پروژه و مشخص كردن فعالیتهای توصیه شده برای اجرا و به كارگیری سیستم (این به جای راهنمایی اجرائی ارائه شد).

2-   یك سری پروژه های نمایشی و توسعه های پیشنهادی كه می بایست مورد توجه آژانس های سرمایه گذار قرار گیرد.

3-    یك گزارش نهایی.

9-2-2-2- ساختار گزارش نهایی

در ادامه یافته های پروژه شامل خلاصه، تعریف روند طراحی، شناسائی داده های ایمنی، و بحث در مورد مسائل مرتبط با فراهم آوردن آن داده ها و تولید اطلاعات از روی آنها ارائه می گردد. سپس مفاهیم سیستم پشتیبانی تصمیم گیری در طراحی ایمن را ارائه می دهد. توسعه سیستم با ارائه دورنمای هماهنگی مرحله ای تكنولوژی های مدرن آنی ویك ساختار كلی برای سیستم ارائه می گردد. مزایای سیستم نیز در قالب اینكه چگونه این سیستم جدید جامع و مقرون به صرفه تر از سیستم كنونی خواهد بود، بیان می گردد. مزایایی كه در همین راستا به سایرین نیز می رسد، شناسایی می شوند. در ادامه ، چندین نتیجه گیری كلیدی و چندین طرح پیشنهادی برای ارائه و نمایش برنامه ارائه می گردد.

دانلود بررسی عوامل فنی تصادفات جاده‌ای و اصول طراحی بزرگراه‌ها و جاده‌ها

 

 

معنای خاص شعار گوگل: با هم باشیم, نه مشابه هم







ادامه ي مطلب

امتیاز : 2


طبقه بندی: ،
معنای خاص شعار گوگل: با هم باشیم, نه مشابه هم ,

ارسال نظر برای این مطلب
نام شما:
ايميل :
سايت :
متن نظر :
وضعیت نظر:
کد امنیتی : *


آگهی رایگان سرگرمی خرید
مونوپاد حرفه ای
خرید سی سی کم خرید سی سی کم